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Sonntag, 15. September 2024, 16:00 Uhr im großen Saal des Bensberger Rathauses
Benefiz-Konzert zur Verabschiedung des langjährigen Vorstandsvorsitzenden der Gesellschaft für Philosophische Praxis e.V., Dr. Gerd B. Achenbach, aus Bergisch Gladbach sowie zur Würdigung seines 43 Jahre währenden kulturellen Engagements in der Stadt, da das Paar Gerd und Laura Achenbach seinen Lebensmittelpunkt nunmehr in der Villa Hartungen im Südtiroler Ultental bei Meran finden wird.
Das Programm:
Johannes Brahms, Sonate Nr. 1 G-Dur für Violine und Klavier, op. 78
dazu Werke von
Manuel De Falla, Isaak Albéniz, Franz Liszt, Cyril Scott, Mike Mower, Serge Rachmaninow.
Die Solisten: David Johnson, Violine, Elizabeth Mucha, Klavier.
Das ausführliche Programm und eine Erläuterung der Zusammenstellung sowie Anmerkungen zu den ausgewählten Werken, die Elizabeth Mucha uns zugeschickt hat (sehr lesenswert!), ist unten angehängt zu finden.
David Johnson, geboren in Yorkshire, England, studierte Violine am Royal Northern College of Music in Manchester bei Bronislaw Gimpel und Eli Goren. Mit einem DAAD Stipendium kam er später nach Deutschland und setzte sein Studium bei Lukas David und Tibor Varga in Detmold fort. In dieser Zeit spielte er als Konzertmeister im Kammerorchester von Tibor Varga. 1980 kam er nach Köln und wurde Mitglied des Gürzenich Orchesters.
Neben seiner Orchestertätigkeit widmet er sich intensiv der Kammermusik und spielte u.a. im Märkl Quartet, später im The Spanish Art Quartet. Mit beiden Ensembles gab es viele Rundfunk- und Schallplattenaufnahmen sowie CD Einspielungen.
Als Kammermusiker und Solist spielte er darüber hinaus regelmäßig in Festivals, u.a. in Rio de Janeiro, Brasilia und in Slowenien, als Kammermusikpartner und Solist mit Orchestern wie I Musici de Montreal.
Seit nahezu 20 Jahren arbeitet er mit der Pianistin Elizabeth Mucha zusammen, mit der er u.a. in England und Brasilien musizierte.
Der Konzertmeister des Ford-Orchesters seit 2018 ist konzertant als Solist international tätig.
Bei zahlreichen Gelegenheiten spielte David - mit dem ich seit Jahrzehnten befreundet bin - bei uns im Haus in verschiedenen Besetzungen.
Die schottisch-polnische Pianistin Elizabeth Mucha ist in ganz Europa, Amerika und im Fernen Osten als von der Kritik gefeierte Liedbegleiterin, Kammermusikerin und Solo-Pianistin aufgetreten. Sie hat für die BBC in Schottland und Nordirland sowie für andere klassische Musiksender in Holland, Brasilien, Kanada und auf den Philippinen konzertiert. Für den British Council tourte sie auf den Philippinen mit der Sopranistin Miranda Keys und der Flötistin Kirsten Spratt, mit der sie fünf CDs mit Flöten- und Klavierrepertoire veröffentlichte.
Während ihres Aufenthalts in den Niederlanden spielte sie für die renommierte Organisation "Friends of the Lied", war Mitbegründerin der Vokalgruppe "ongcircle" und wirkte an einem Multimediaprojekt zum Gedenken an das Leben und Werk des niederländischen Malers Piet Mondrian mit.
Im Vereinigten Königreich arbeitete sie an der Britten-Pears-Schule und trat mit der experimentellen Musiktheatergruppe "Opera Circus" auf.
Sie ist eine aktive Kammermusikerin, die regelmäßig mit der bulgarischen Geigerin Krassimira Jeliazkova und dem Geiger David Johnson auftritt. Vor kurzem hat sie mit Nigel Foster, dem Leiter des London Song Festival, ein Klavierduo (The London Piano Duo) gegründet.
Sie ist bei Musikfestivals in Brasilien, Slowenien und Polen aufgetreten. Im Vereinigten Königreich nahm sie an den Feierlichkeiten zur Kulturhauptstadt Hull teil und trat bei Late Music in York und beim Maldon Festival auf.
Neben ihrer musikalischen Tätigkeit hat Elizabeth mehrere interdisziplinäre Programme entwickelt, darunter ihre 'Art Sung'-Produktionen, die Musik, Kunst und Erzählungen miteinander verbinden. Ihre Produktionen wurden in der Wilton' Music Hall in London, beim London Song Festival, Wandsworth Arts Fringe, Buckingham Music Festival und beim Barnes Music Festival aufgeführt.
www.elizabethmucha.com
www.artsung.com
Karten
Eintrittskarten für 20 Euro können formlos oder mit dem Bestellformular per eMail bei der Gesellschaft für Philosophische Praxis [post@gerd-achenbach.de] bestellt werden und gehen danach per eMail an den Besteller hinaus.
Da das Konzert als Benefiz-Veranstaltung zur Unterstützung des gewaltigen Umzugs - auch der Bibliothek und Büros der GPP e.V. - nach Südtirol gedacht ist, sind darüber hinaus Spenden willkommen, für die nach Eingang der Zuwendung Spendenquittungen zur Vorlage beim Finanzamt zugehen.
Das Spendenformular finden Sie hier .
Sonata in G major, Nr 1, op. 78 for Violin and Piano
Vivace ma non troppo
Adagio
Allegro molto moderato
Franz Liszt (1811 – 1886)
Petrarch’s Sonnet Nr 104 from Années de Pèlerinage, Vol.2 - Italy (piano solo)
Cyril Scott (1879 – 1970)
Lotusland (arr. Fritz Kreisler)
Sergei Rachmaninov (1873-1943)
Daisies, Op 38, Nr 3 (arr. Fritz Kreisler)
Manuel de Falla (1876 – 1946)
Danse Espagnole (from La vida breve),
(trans. Fritz Kreisler)
Isaac Albeniz (1860 – 1909)
Sevilla from Suite Española, op 47
(trans. Jascha Heifitz)
Mike Mower (b. 1958)
Mes-Merengue
Violinist David Johnson and I are delighted to be giving a benefit farewell concert for the philosopher Dr. Gerd B. Achenbach, founder of the International Society for Philosophical Practice in Germany. Together with his wife, Laura, Dr. Achenbach will be relocating to the South Tyrolean Ulten Valley in North Italy. After discussions with them both, David and I have devised a programme which celebrates both their long association and contribution to the cultural life of Germany and their move to warmer climes!
We begin our concert with a work by Johannes Brahms, one of Germany’s most well-known composers. The violin and piano sonata in G major, Op 78, composed in the summer months of 1878 and 1879, is a work laden with poignant personal overtones. The theme of the 1st and 3rd movements derives from the melody common to two songs by Brahms: Regenlied (Rain Song), Op 59 No 3 is a wistful remembrance of childhood and Nachklang (Lingering Sound), Op 59, No 4, in which raindrops are compared to tears, earning it the nickname, Regensonate (Rain Sonata). His great friend, the renowned pianist Clara Schumann held this sonata especially dear, “I wish that the last movement could accompany me in my journey from here to the next world”. She also wrote to Brahms in July 1879, “you can imagine my delight when in the third movement, I rediscovered my melody that I love so ardently, with its delightful eighth-note rhythm”. A document came to light in 2004 which shows just how intertwined this sonata was with Clara and her youngest son, Felix. Brahms’ life-long connection with the Schumann family began when he met the famous musical couple in 1853, a year before Robert Schumann’s suicide attempt and subsequent hospitalization at the psychiatric institute in Endenich where he eventually died in 1856. During those two years, Brahms helped take care of Clara and her 7 children, even standing as godfather to Felix, the youngest of the Schumann children born after his father had been confined to the mental asylum. Felix was a talented violinist and poet (Brahms set three of his poems) but was diagnosed with tuberculosis and died aged only 25 on 16th February 1879. A few days earlier, Brahms had sent Clara the first 24 bars of the Adagio, beautifully written out by hand and on the back he wrote, “Dear Clara, if you play the material overleaf very slowly, it will say to you, more clearly than I otherwise could, how affectionately I think of you and Felix – even of his violin, which I believe to be silent…”.The musical excerpt ends significantly where the funeral march-like middle section begins. Given that Brahms composed the 3rd movement in the summer of 1879, several months after Felix’s death, the reference to the raindrop melody with its allusion to tears takes on a more poignant meaning.
When we were exploring music with Italian connections what leapt to mind was the second volume of “Années de Pèlerinage’ (Years of Pilgrimage) by virtuoso pianist and composer Franz Liszt. Inspired by his travels in Italy, he paid homage in this volume of compositions to the works of visual artists such as Raphael, Michelangelo, Salvatore Rosa, and the Renaissance poets, Dante and Petrarch. In 1838-39 Liszt set three sonnets by the Italian Renaissance poet Francesco Petrarch for tenor and piano and subsequently reworked these for solo piano in 1846 and then in 1858. Sonnet no 104 is the most passionate and dramatic of the three and expresses the frustration of unrequited love. Petrarch’s muse was Laura de Noves, with whom he fell in love as a young man and to whom he dedicated hundreds of poems. It was very much a one-sided passion as she was married, and it is not even clear if he ever even conversed with her!
Each of the next two pieces, in their own way, symbolize the profound emotional attachment to one’s homeland. “Daisies” by Russian composer Sergei Rachmaninov is the third song from his Op 38, the last group of songs that Rachmaninov completed before his self-imposed exile. After he left Russia in 1917, he composed very little and admitted later that by leaving Russia, "I left behind my desire to compose: losing my country, I also lost myself". Coincidentally, daisies also symbolize new beginnings in the language of flowers. “Lotusland” by English composer Cyril Scott was originally composed for solo piano: the harmonic language was influenced by the craze at the turn of the century for all things oriental. However, the title alludes to the idyllic land in Homer’s Odyssey where Odysseus’ men ate the delicious ‘lotus’ which made them forget their homeland. They pleaded with Odysseus to let them stay forever in this idyllic land, the “lotusland”.
Spain is our next port of call. Both Isaac Albeniz and Manuel de Falla are considered two of Spain’s most important composers from the beginning of the 20th century. Albeniz’s “Suite Española” is a collection of piano works celebrating dances from regions around Spain, including Sevilla in the south. On the other hand, the “Danse Espagnole” by de Falla is taken from his opera “La Vida Breve” (Life is short). The opera is rarely performed these days but the music from Act 2 lives on in this transcription by Fritz Kreisler, who also transcribed the pieces by Rachmaninov and Cyril Scott. “Sevilla” by Albeniz was arranged for violin and piano by yet another 20th century virtuoso violinist, Jasha Heifitz, who, like Rachmaninov, fled his native Russia at the outbreak of the Revolution. After making his debut at the Carnegie Hall, Fritz Kreisler was heard to remark, “We might as well take our fiddles and break them across our knees”! "
We end our programme with a jazzy piece by the British composer, Mike Mower. “Mes-Merengue” was originally commissioned by flautist James Galway and the Safri percussion duo from Denmark. Mike then re-arranged it for flute and later for violin. It is inspired by ‘Merengue’ music which originated in the Dominican Republic and is now popular throughout Latin America. The style of Merengue music is repetitive and mesmerising, hence the title, Mes-Merengue.
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1981 in Gießen bei Odo Marquard zum Thema „›Selbstverwirklichung‹ oder ›Die Lust und die Notwendigkeit‹. Amplifikation eines Hegelschen Kapitels aus der ›Phänomenologie des Geistes‹” abgelegt, ist ab jetzt hier im pdf-Format nachzulesen.
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